website_marketing basics

Opleiding - Marketing Basics

U bent geen marketeer, maar wilt begrijpen hoe marketing uw business positief kan beïnvloeden? Het Marketing Basics programma van BAM zet op de goede weg en biedt u de kennis om uw bedrijf of organisatie meer klant- en marktgericht te laten ondernemen.


Opleidingsformule

- Vier workshops
- E-learning platform
- Handboek
- Persoonlijk werkboek
- Assessment en persoonlijke feedback

Inhoud van deze opleiding

Het programma ‘Marketing: Klant- en Marktgericht Ondernemen’ helpt professionals die meer vat willen krijgen op het vakdomein marketing.

Tijdens de opleiding krijgen de deelnemers antwoord op vragen zoals:

  • Wat is ‘marketing’?
  • Hoe wordt een bedrijf markt- en klantgericht?
  • Welke best practices in marketing, communicatie en sales kunnen inspireren?
  • Wat zijn de recente inzichten in het marketingvakgebied?

Wat betekent dit in de praktijk?

  • U maakt kennis met de essentiële commerciële (marketing, sales, communicatie) begrippen en concepten.
  • Als cursist begrijpt u hoe deze begrippen en concepten anno 2017 worden toegepast in marketing.
  • Vervolgens leert u de concepten op competente manier vertalen naar de bedrijfspraktijk.
  • U kan nadenken over een marketingvraagstuk uit de persoonlijke werkpraktijk en dit aftoetsen tijdens het opleidingstraject.

 

Voor wie?

Dit programma richt zich tot personen die interesse hebben in marketing, maar geen specifieke marketing opleiding genoten hebben. Professionals dus, die als niet-marketeer de basics willen begrijpen en die willen bijleren over hoe marketing kan bijdragen tot goed ondernemen.


 

Workshops


Sessie 1 - Waarde kiezen

Inleiding programma, handboek en e-learning platform
Wat is marketing?
Trends in marketing
Customer Value: de essentie van het marketing denken en doen


Sessie 2  - Waarde verschaffen, de marketing-mix ‘revisited’

Van de 4P’s naar de 4 C’s
De marketing mix voor diensten
De marketing mix in B-to-B
Marketing strategie: hoeksteen van het marketing plan

Sessie 3 - Waarde communiceren

Advertising, brand activation, verkopen, ...
De communicatie-mix uitgediept
Het communicatieproces ‘remastered’
Hoe een communicatieplan opstellen
Digitale marketing

Sessie 4 - Waarde implementeren: marketing planning, een management opdracht!

Hoe stel je een professioneel marketingplan op?
Stappenplan voor een adequate marketingplanning
Implementatie van het marketingplan: tips & tricks

Sessie 5 - Heb je een marketing brein?

Persoonlijke assessment en feedback.

 

E-learning sessies

Ons leerplatform biedt de deelnemers de kans om op eigen tempo het marketingvakgebied grondig te bestuderen. Op het platform vindt u online lessessies en krijgt u de mogelijkheid om de verworven kennis te toetsen en toe te passen. Dit biedt het voordeel dat u op een zeer persoonlijke manier kan studeren met praktijkgerichte kennis en inzichten.

e-learning sessie 1: Marktanalyse

Hoe een markt omschrijven en analyseren?
Segmenteren en positioneren
Marktanalyse

e-learning sessie 2: Consumentengedrag

De customer journey
Behoeften, motivatie, koopgedrag

e-learning sessie 3: Digitale marketing

Ostellen van een digitaal marketingplan
Het REAN-model
Online communicatie-instrumenten

e-learning sessie 4: Marketing planning. 

Stappenplan voor het opstellen van een adequaat marketingplan.

 

Docent

Johan Vanhaverbeke, Partner Pulvinar_Bedrijfsstrategie & Marketing Management Expertise, Docent KULeuven/Campus Brussel, Wetenschappelijk Adviseur BAM LEARN (voorheen STIMA EDUCATION).

 

Tarieven

€ 1450,00 excl. 21% BTW - Niet leden BAM

€ 1015,00 excl. 21% BTW - Leden BAM (STIMA/IAB/BDMA)

 

Handboek: ‘Marketing Toegepast’, J. Vanhaverbeke, m.m.v. M. Janssens, V. Hellemans, Intersentia-Educatief
e-learningplatform: Edumatic (licentiecode bij het handboek)
Werkboek: hand-out bij de klassikale sessies

 

Vragen of bijkomende info?

Pascale Cambie
Director BAM Learn
pascale.cambie@marketing.be of 02 234 54 03

Download de infofiche